Az áruszállítási tevékenységek, szereplők koordinációjának fejlesztése
A projekt háttere, indokoltsága:
A Kelet/Kelet-Mediterrán folyosó (OEM Corridor), melynek Rostock-Budapest közötti szakasza a projekt beavatkozási területe, összeköti Közép-, és Dél-Kelet Európát. A Drezda – Prága szakasz egyre nagyobb túlterheltsége, valamint az alternatív, a bécsi csomóponton keresztül haladó TEN-T folyosók korlátozott kapacitása miatt az OEM folyosó mentén található területeken a hatékony árufuvarozás multimodális hozzáférhetőségét regionális különbségek jellemzik. Ezen okok miatt szükségessé vált a közlekedési folyosó kibővítése egy új vasútvonallal, mely a német tengeri kikötők és különböző végállomások közötti összeköttetést javítja, különös tekintettel Csehországra, Magyarországra és Szlovákiára. A projekt célja a hatékony, környezetbarát áruszállítás megkönnyítése az OEM folyosó Rostock-Budapest közötti szakaszán.
A projekt időtartama: 2019. 04.01. – 2022.03.31.
A projekt várható eredményei:
A multimodális, környezetbarát árufuvarozásba való infrastrukturális befektetés előnyeinek kihasználása érdekében Szászország együttműködést kezdeményezett német, cseh, szlovák, illetve magyar partnerekkel. Az együttműködés során létrejövő stratégiák és akciótervek, valamint az úgy nevezettKorridor kihasználtsági tervek (CorridorCapitalisationPlans) segítenek a regionális fejlesztés és logisztika új lehetőségeinek kiaknázásában, valamint a környezeti hatások enyhítésében az energiacsökkentés támogatása, valamint a környezetbarát szállítási módok népszerűsítése révén. Továbbá, az új vasútvonal által tovább erősödhet a Szászország, Usti régió és Prága közötti kapcsolat. A multimodális logisztikai pontok és közlekedési szolgáltatások működési követelményei tekintetében a kidolgozott tervek minden TEN-T törzshálózati folyosó esetén hozzáadott értéket képviselnek. A meglévő infrastruktúra minőségének és kihasználásának javítása érdekében tett lépések hozzájárulnak egy fenntarthatóbb árufuvarozás létrejöttéhez. Az intermodális csomópontok és belvízi kikötők közötti összeköttetés javítása, valamint új intermodális szolgáltatások feltérképezése kézzelfogható előnyöket jelentenek egy hatékonyabb árufuvarozás kialakításához. A közlekedés és területfejlesztés területén érvényes politika jobb összehangolása, valamint a meglévő infrastruktúra hatékonyabb kihasználása a fenntartató fejlődés irányába fogja elmozdítani a szektort, és hozzájárul a Közép-Európai városok és régiók élhetőbbé tételéhez.